Eestis puudub terviklik ja tulevikku vaatav liikuvusmudel, mis arvestaks erinevate elanikkonnagruppide liikumisviiside, sotsiaalmajanduslike muutuste ning keskkonna- ja terviseaspektidega. Meie olemasolevad liikuvus- ja transpordimudelid keskenduvad valdavalt mootorsõidukitele ning ei arvesta kõiki liikumisviise ega elanikkonnagruppide vajadusi.
Keskkonna-, kliima-, tervise- ja sotsiaalseid vajadusi mittearvestavate töövahendite abil teostatakse taristuinvesteeringuid, mis omakorda suurendavad veelgi isiklikust autost sõltuvust ning loovad sotsiaalset ebavõrdust ühiskonnas. Seetõttu on vajadus jõuda poliitikakujunduse ja otsusetegemise töövahendini, mis võimaldab arvestada holistiliselt erinevate sotsiaalmajanduslike ja keskkonnaaspektide ning strateegiliste arengueesmärkidega liikuvuse ja transpordiga haakuvates eluvaldkondades.
Andmepõhine ja avatud liikumismudel võimaldab täpsemalt analüüsida erinevate poliitiliste meetmete ja muudatuste mõju indiviidide liikumiskäitumisele ning mõju ulatust.
Paraku on klassikalise transpordimodelleerimise võimalused piiratud arvestamaks inimeste erinevate liikumisvajadustega lähtuvalt nende elukohast, sotsiaal-demograafilistest tunnustest, leibkonnast, elukaare muutustest jms. Siin tulevad appi kaasaegsemad tegevuspõhised liikuvusmudelid, mida nüüd ka Eestile Tartu Ülikooli uurimisrühmade eestvedamisel välja töötatakse.
Oma olemuselt sarnanevad need klassikaliste mudelitega, kuid käsitlevad liikumisnõudlust palju detailsemalt ja asetavad peamise fookuse indiviidile. See võimaldab täpsemalt analüüsida erinevate poliitiliste meetmete ja muudatuste mõju indiviidide liikumiskäitumisele ning mõju ulatust liikujaprofiilide, huvigruppide ja haavatavate gruppide lõikes.
I OSA Eesti liikuvusmudel – mis see on?Tartus ja veebis | |
| 10.30–11.00 | Saabumine ja hommikukohv |
| 11.00–11.15 | Avasõnad ja tervitused |
| Age Poom, Tartu Ülikool | |
| Martin Lengi, Transpordiamet | |
| Tõnis Arjus, Maa- ja Ruumiamet | |
| 11.15–11.30 | Luuk Brederode, Goudappel (Holland) “Mobility modelling: what is it good for and where are we heading?” (inglise keeles) |
| 11.30–12.10 | Mida kujutab endast Eesti liikuvusmudel? |
| Age Poom, Tartu Ülikool | |
| Erki Saluveer, Positium OÜ | |
| 12.10–12.30 | Arutelu ja küsimused |
| 12.30–12.45 | II osa töötoa, kasutusjuhtude ja kaasarääkimise võimaluste tutvustus |
| 12.45‒13.30 | Lõuna kohapeal osalejatele |
II OSA Eesti liikuvusmudel – kellele, miks ja kuidas?Ainult Tartus osalejatele | |
| 13.30‒13.40 | Sissejuhatus töötubadesse ja laudkondadesse koondumine |
| 13.40–14.40 | Töö laudkondades |
| 14.40–15.20 | Laudkondade arutelu tulemused |
| 15.20–15.30 | Kokkuvõte ja lõppsõnad |
Eesti liikuvusmudeli loomise algatasid Transpordiamet, Kliimaministeerium, Regionaal- ja Põllumajandusministeerium ning Eesti Teadusagentuur. Mudelit koostab Tartu Ülikooli juhitud konsortsium, kuhu kuuluvad Positium OÜ, STACC OÜ, Goudappel BV, Liikuvusagentuur OÜ ja Skepast & Puhkim OÜ. Mudeli eesmärk on toetada teadmispõhist otsustamist erineva keerukusega analüüside teostamisel liikuvuse, transpordi, taristu ja ruumilise planeerimise osas nii riigi, regionaalsel kui ka kohaliku omavalitsuse tasandil.
Lisainfo kodulehel: https://liikuvusmudel.ut.ee/